14. august 2011

Cupcakes


Den første omtale av cupcake kan spores så langt tilbake som 1796, da en oppskrift av "en kake til å bake i små kopper" ble skrevet i amerikansk Cookery av Amelia Simms. Den tidligste dokumentasjon av begrepet cupcake var i "sytti-fem Receipts for kaker, og Sweetmeats" i 1828 i Eliza Leslie Receipts kokebok.

Her kommer en av mine yndlingsversjoner av denne populære kaken! 



DU TRENGER
  • 150 g mykt smør
  • 150 g sukker
  • 3   egg
  • 225 g hvetemel
  • 2   ts bakepulver
  • ts vaniljesukker
  • 1  dl melk 
Visp smør og sukker til en lys luftig smørkrem. Pisk inn egg , ett om gangen. Bland sammen hvetemel , bakepulver og vaniljesukker og tilsett i smørkremen vekslevis med matfløten.
Sett muffinsformer i et muffinsbrett, eller bruk doble former på et stekebrett. Fyll formene 2/3 fulle.
Stek i varm stekeovn , på midterste rille ved 200 oC i ca 20 min.
Cupcakes bør være helt kalde før de dekoreres med krem.


Krem:
Jeg er ikke så glad i den fete smørkremen så jeg har laget min egen variant med frisk gele i.
  • 1 pk gelepulver, jordbær eller annen valgt smak
  • 2,5 dl med kremfløte
Lag geleen etter anvisning på pakken men reduser vannmengden fra 5 dl til 3 dl og avkjøl. Pisk kremen stiv og tilsett den kalde geleen og sett blandingen i kjøleskap en times tid så vil kremen stivne ytterligere. Sprøyt kremen på cupkakene, pynt med det du liker og server!









Vel bekomme!





2 kommentarer:

Anonym sa...

Funker denne kremen med hurtiggeléen også? Vanlig gelé inneholder gelatin som igjen er laget av svinesvor, som da min revmatiske mann ikke tåler...

Evas kjøkken sa...

Det har jeg ikke prøvd men ser ingen grunn til at det ikke skulle fungere! :)

Norges beste eplekake, med rørosrømme.

Deilige kaker og desserter med eple smaker godt - året rundt. Men det er nå de smaker best, når de er i sesong. Det er lov å si at norske ...

De mest populære innleggene