8. januar 2015

Thai vårrull

Det var min datter Kristine og hennes venninne Heidi som begynte å lage vårruller hjemme hos oss. Men nå når de ikke lenger har tid og lyst så har jeg kreert mine egne oppskrifter på disse små delikatessene. 

Hos oss,  spises vårrullene stort sett med kokt basmatiris, rikelig med fersk coriander,salat med peanøtter, søt chilisaus, soya saus, eller ja takk, begge deler! 



Disse vårrullene er bare yummi samtidig som de er ganskre magre om du steker de i ovnen i stedet for i olje.  Jeg lager dobbel porsjon (80 stk) og  henter de jeg trenger i fryseren når jeg har annet å gjøre enn å lage mat.

Vårrullene passer ypperlig til den som prøver å unngå industruell ferdigmat, som inneholder mengder med transfett, salt og tomme kalorier men som alikevel har behov for et raskt måltid inni mellom.
Denne porsjonen rekker til 40 vårruller og det er antallet rispapir i pakken. 

Oppskriften kan med fordel dobles om du har riktig god til.


Til ca 40 vårruller:
1 pakke med rispapir 
2 pakker kjøttdeig a 400 gram, av svin 
2 pakker Mama Sita krydderblanding til vårruller, fåes kjøpt i innvandrerbutikker. 
1 stor løk, finhakket 
3 fedd hvitløk, finhakket 
1 revet vinterreddik
3 revne gulrøtter 
300 gram kål, kuttet i tynne strimler (alle typer kål kan brukes)
2 ss med olje 
1 pakke med glassnudler 
3 ss soyasaus 
2 ss østersaus 
2 ss fiskesaus 
1 ts salt og fersk grovkvernet sort pepper etter smak 
1 egg
Jeg begynner med å steke kjøttdeigen og tilsette Mama Sita krydderblandingen som du får kjøpt i asiatiske butikker. 
Deretter steker jeg løk, hvitløk, revne gulrøtter og kål til det blir mykt (ikke brunt) og blander dette i kjøttdeigen. 
Glass nudlene skal bløtes i vann i fire minutter og så heller jeg de over i en sil og klipper de i mindre biter og blander de også i kjøttdeigblandingen.
Det kan selvsagt være andre fremgangsmåter på tilberedningen av glassnudlene avhengig av hvilket merke du kjøper. Det finnes jo 100vis av varianter. 
Deretter tilsetter jeg sausene og salt og pepper.

Legg 2 ss med kjøttdeigblanding og rull sammen vårrullen som vist på bildet.







Når du har laget alle så tar du av det du skal spise i dag,  resten stabler du i en eller to plastposer eller i en boks, med matpapir mellom lagene sånn de er enkle å ta ut av fryseren når du skal bruke de. Jeg steker vårrullene i 15 minutter ved 180 grader i stekeovnen. Pensler de først lett med solsikke eller rapsolje.
De kan også frityrstekes, eller stekes i stekepannen med litt olje.
Nytes med kokt ris, salat, soyasaus, eller søt chillisaus. 



Vel bekomme!








Ingen kommentarer:

Norges beste eplekake, med rørosrømme.

Deilige kaker og desserter med eple smaker godt - året rundt. Men det er nå de smaker best, når de er i sesong. Det er lov å si at norske ...

De mest populære innleggene