5. september 2011

Konservering av hjemmegrodde Chili



Sommeren i Norge har i år vært et trist kapittel. 
Jeg kan vel trygt si at vi har regnet bort. På østlandet har det vært like vått som i 1987, som har rekorden på de siste 100 år.
Men i mitt lille drivhus har det spiret og grodd. 
Jeg bestemte meg her en dag for at jeg skulle høste inn chiliene mine og jeg talte ikke mindre enn 64 stk, ny og definitivt en langt hyggeligere rekord!




En god del av chiliene finsnittet jeg og la på et bakepapir på en bakeplate for tørking.




Med døra på gløtt ved hjelp av en tresleiv og ovnen på 50 grader og varmluft så lot jeg de stå i fem timer.



 
Da var de tørre og fine.
 



Når de var avkjølt pakket jeg de i en bapirpose, så har jeg tørket chili til langt inn i neste år..

 


15 chili tok jeg av stilken på og delte de i litt mindre stykker. 
Kjørte de i kjøkkenmaskinen sammen med en flaske økologisk rapsolje og blandet til det var mos.




Jeg oppbevarte mosen et døgn i kjøleskapet sånn at chilisaften setter seg i oljen, når celleveggene i chilien er knust så tar oljen opp chilismaken veldig fort så et døgn er nok.




Deretter silte jeg oljen fra chilien. Chilien oppbevarer jeg i isbitposer i fryseren, den er knallgod til å smøre på kylling og større kjøttstykker som skal i ovnen og til gryter og supper.




Oljen ble rød og fin, gleder meg til å bruke den i matlagingen fremover.
Resten av chiliene har jeg hengt opp til tørk, jeg kunne selvsagt også fryst en del men det ble ikke i år.

Vel bekomme!




 

Ingen kommentarer:

Norges beste eplekake, med rørosrømme.

Deilige kaker og desserter med eple smaker godt - året rundt. Men det er nå de smaker best, når de er i sesong. Det er lov å si at norske ...

De mest populære innleggene