19. september 2011

Hjemmelaget Fennikkel Salt




Fennikel har en sterk lukt og aromatisk smak som kan minne om anis.
 Fennikel er anvendelig og kan brukes både rå og kokt, i wok, salater, på ostefatet og til dipp. Fennikel er meget god til fisk og fiskesuppe samt kjøtt.
 Den egner seg yppelig til lam og får.
Den er hovedingrediens i grønnsaksgryte med f.eks. squash, tomater, auberginer og sopp. Fennikel i hollandaisesaus er en opplevelse.
 Den er også god ovnsbakt, gratinert, som crème til vilt, eller foliebakt på grillen.
 Dette er med andre ord en meget anvendelig grønnsak men ikke så mye brukt.






Som heldig andelshaver på Århus så hender det at jeg får med meg hjem grønnsaker som jeg ikke får brukt i nærmeste fremtid.
 Men når du går og høster oppe på gården så ser jo alt så himmelskt ut og sesongen er kort.. 
Så her var jeg da med tre nydelige fennikel som både smakte og luktet himmelskt. Som kokk av yrke så vet jo jeg at alt kan tørkes, det tar bare litt tid.






Så jeg vasket fennikene grundig og kuttet dem i veldig tynne skiver. 
Plasserte de på et bakebrett som jeg hadde lagt et bakepapir på, og fordelte de jevnt utover.
Jeg tørket de på 40 grader på varmluft med tresleiven som holdt døren litt på gløtt, over natten. Lot de avkjøle seg litt og tilsatte omtrent like stor mengde Maldonsalt på bakepapiret. 
Så brukte jeg baksiden av tresleiva om malte blandingen i litt mindre biter. 





Og vips så har jeg hjemmelaget fennikkel salt.

 Dette saltet skal jeg bruke utover høsten og vinteren til å strø på fiskesuppen min, ha litt i lammefrikkaseen, strø den på Focaccia, rundstykker, til ovnsbakte grønnsaker...hmm..

Tror kanske jeg må lage mer jeg!






Vel bekomme!


















Ingen kommentarer:

Norges beste eplekake, med rørosrømme.

Deilige kaker og desserter med eple smaker godt - året rundt. Men det er nå de smaker best, når de er i sesong. Det er lov å si at norske ...

De mest populære innleggene