24. oktober 2014

Mormors Tyttebærpai med marengslokk

Dette er min mormors tyttebærpai. Eller, min versjon av min mormors tyttebærpai, siden ingen lenger finner den orginale oppskriften. Den smakter helt fantastisk. Ikke for tørr, men søt og god som kaker skal være, og full av barndomsminner. Jeg kan nesten kjenne lukten av hvordan det luktet i mormors spisekammers, når jeg ser bildet av denne paien.





Til en kake trenger du en paibunn, rørte tyttebær og et marengslokk med kokos.

TIL BUNNEN TRENGER DU


250 gram hvetemel

100 gram smør i terninger

100 gram melis

en klype salt

3 stk eggeplommer

1 pk erter 
Smuldre smøret i hvetemelet. Tilsett melis, salt og eggeplommer og jobb med deigen til du har en smidig og glatt deig. Trykk deigen ned i en paibunn (jeg brukte den hvor bunnen er løs) 



Tilsett en pakke erter og stek paien i 10 minutter på 180 grader. Ta ut ertene og stek paien videre på 180 grader i 15 minutter til.
   



RØRTE TYTTEBÆR

200 gram tyttebær 
150 gram sukker
Kjør i kjøkkenmaskinen til bærene safter seg og du får et fint lys rødt skumsyltetøy. Det tar ganske lang tid, bortimot 20 minutter.
 

TIL MARENGSLOKKET TRENGER DU

3 eggehviter
150 gram sukker
1 dl kokosmasse
Pisk eggehvitene og sukkeret til marengs og bland inn kokosmassen til slutt. Fordel marengsen oppå tyttebærene og stek paien i 15 minutter på 160 grader til marengsen er gylden.


Vel bekomme!

























Ingen kommentarer:

Norges beste eplekake, med rørosrømme.

Deilige kaker og desserter med eple smaker godt - året rundt. Men det er nå de smaker best, når de er i sesong. Det er lov å si at norske ...

De mest populære innleggene