14. august 2013

Dipp med Favabønner og Avokado

Du har kanskje sett disse lange voksaktige belgene, ute på åkeren kalt bondebønner, hestebønner eller Fava bønner, som jeg kaller dem.
For de fleste av oss er dette en relativ ny grønnsak, men Fava bønner er en elsket, og vanlig belgfrukt over store deler av verden.




I mellom og søramerika er fava en vanlig ingrediens i grønnsaksuppe. i England spises de gjerne lettkokte med litt smør på. Egyptere liker å bruke disse bønnene sammen med kikerter når de lager falaffel. 
I Spania serveres de gjerne krydret og fritert, som Tapas. I østen er de mye brukt i bønnepasta. 
Med andre ord en svært anvendelig grønnsak. 

Favas er veldig gode lettkokte, som tilbehør til både kjøtt og fisk. 
Til lam smaker det godt å røre inn lit finhakket mynte og litt god olivenolje. Her hos oss er den fast følge til grønnsaksupper og gryter.
Lettkokte Fava bønner med litt høvlet parmesan, litt god olivenolje, og tynne skiver med spekeskinke, er perfekt både som forrett eller en lett kveldsrett.

Fava bønnene er også fettfattige, svært proteinrike, fiberrike og er dessuten en god kilde til både A- og C- vitaminer. 


Det er bare selve bønnene som spises. Den store litt læraktige ertebelgen kastes. 







Belgene er ganske lette og åpne og det er enkelt å ta ut bønnene.



Bønnene er dekket med et tynt skal. På veldig unge bønner er det ganske tynt, men etterhvert blir skallet grovere. Da er det enkleste å gi bønnene et oppkok, la de koke ett til to minutter og skylle de i kaldt vann. Da er det bare å ta bønnen mellom to fingre og presse lett så kommer de ut.




DIPP MED FAVABØNNER OG AVOCADO

Ca 20 stk Favabelger (som jeg renset og ga et oppkok, som forklart over)
1 moden avokado, renset for skinn og stein
1/2 ts malt cumin eller spisskummen som den også kalles
1 ss sitronsaft
3 ss god olivenolje + 1 ss til å ringle over
1/4 ts salt

Bland alt og kjør det i en kjøkkenmaskin til pure. Ta vare på litt av kokevannet fra kokingen til bønnene så har du noe å spe med om dippen blir for fast.
Smak til med litt salt og mer sitronsaft om det er nødvendig.




Som grønnsaker så brukte jeg det åkeren hadde. Det er gule og orange gulrøtter som jeg delte i fire. Godt med sukkererter nepe og knutekål som jeg skar i staver.

Alle typer grønnsaker egner seg godt til dette, dette var det jeg fant i åkeren!

Bare å skylle grønnsakene og kutte opp. Dette er nydelig mat til store og små, som er sultne og venter på at middagen skal bli ferdig. 

Eller bare som snacks.




Vel bekomme!







2 kommentarer:

Sylvia sa...

Hei Eva
Jeg faller så for den grønne flotte fargen, jeg. Og disse bønnene ser virkelig freshe ut.
Her hos oss elsker vi Guacamole , og den er det faktisk datteren i huset, som er best på å lage.
Dette var jo en annerledes dipp. Så ivertfall kjempegod ut.
Og jeg regner med at åkeren er på Borgestad?

Evas kjøkken sa...

Takk Sylvia
Ja, åkeren denne gangen er åkeren på Borgestad Andelsgård. Men, jeg har en andel oppe på Århus Andelsgård også, også i tilfellet de planter til litt forskjellige tider og jeg liker jo ikke å gå glipp av noe :p
Dippen er kjempegod, og kjempe sunn.
Super deilig og komme inn i sunne rytmer, etter en lang og utrolig deilig sommer på vannet.
Ps. takk for tipset om markedet i Risør. Kloret til meg en utrolig flott jakke som Pernilla Svendre har laget, all ære til deg :)

Norges beste eplekake, med rørosrømme.

Deilige kaker og desserter med eple smaker godt - året rundt. Men det er nå de smaker best, når de er i sesong. Det er lov å si at norske ...

De mest populære innleggene