21. september 2012

Blåbærterte


Syndig syndig men akk så deilig!
Etter en ettermiddag ute i den friske kjølige høstluften er det perfekt å unne seg en liten blåbærterte med litt krem eller vaniljeis sammen med en glovarm kruttsterk stor kopp med kaffe. 
Vi går tross alt mot helg igjen!




Dette trenger du: 
120 gram melis
120 gram godt smør
1 egg
200 gram hvetemel
1/2 ts bakepulver




Det beste er at alle ingrediensene er romtempererte, det vil si at du må ta ut ingrediensene et par timer i forkant.
Bland melis og smør og rør til det lysner i fargen og blir porøst og lett. Den trenger ikke bli helt hvit. Tilsett egget og sikt inn melet og bakepulveret som er blandet i melet. Rør dette sammen til en deig og la den så hvile en time i kjøleskapet dekket til med plast. Du kan også la den ligge til neste dag.





 Ta en liten bit på størrelse med en golfball (la resten ligge i kjøleskapet) og kjevle den ut til den er omtrent 5 mm tykk og kle terteformen med den.
Prikke deigen med en gaffel og legg over et stykke aleminiumsfolie og hell over erter.




Forstek  terten midt i ovnen på rist på 160 grader. Ta den ut og sett den på rist og ta av folien og ertene. Ertene kan du bruke om igjen neste gang du baker terte.

I mens tertene står i ovnen så lager du fyllet til Blåbærtertene.

Du trenger:

5 dl kremfløte
150 gram sukker
5 egg
1 ts vanilje extrakt
eller
1 vaniljestang
250 gram blåbær

Start med å ta frem alle ingrediensene du trenger. 
Kok opp fløten med vaniljestangen og sil den.
Pisk egg å sukker og hell forsiktig den varme fløten oppi mens du rører. 
Tilsett blåbær og vend de forsiktig inn i røra, de skal helst ikke gå i stykker.

Stek blåbærtertene på rist midt i stekeovnen på 130 grader til fyllet kjennes fast ut omtrent som karamellpudding. 
Det tar omtrent 20 minutter.
 
Server blåbærterten lunken med vaniljeiskrem eller fløtekrem og nyt.




Vel bekomme!

2 kommentarer:

Sylvia sa...

Hei Eva
Herregud så mye godt du lager. Og jeg EEEElsker kaker og annet søtt snadder!!! Men det skal det bli slutt på fremover, jeg har fått noen ekstra kg å drasse på....grrr....så kjedelig, altså!! Må være alle feriene mine i det siste, he he

I dag sendte jeg inn en ny bestilling på garn, og håper at det beige kommer denne gangen. Hvor mye skulle du ha?(skrev jeg deg ned, gjorde jeg ikke?)
Så morro at du lager katteleker etter mitt forslag, da. Så må du også lage deg noen pulsvarmere og et sjal som hører til :) Jeg kan hjelpe deg igang, vet du ;)
God helg. Skal jobbe i morra, men nå er det pizza, og et glass vin(eller to) Vi snakkes.

Evas kjøkken sa...

Unn deg litt snadder kjære, vinteren er laang!! :) Verre med meg som snart skal på seilferie til Thailand....! lol

Tror ikke jeg la inn bestilling, må komme innom deg uansett!! :) Bengalbebisene er i himmelen da, endelig fikk jeg bruk fo alt kattegresset jeg har kjøpt!!

God helg, nyt vinen!! Vi snakkes til uka! :)

Norges beste eplekake, med rørosrømme.

Deilige kaker og desserter med eple smaker godt - året rundt. Men det er nå de smaker best, når de er i sesong. Det er lov å si at norske ...

De mest populære innleggene