5. januar 2015

Evas frokostblanding

Godt Nytt År, familie og venner!


Etter julen med pinnekjøtt, vigramør, ribbe og pølsesnabber så roper kroppen på magrere mat når julen definitivt er over. Treningsstudioene går inn i sin høysesong og vi er motivert for mosjon og sunn mat som aldri før. 

Frokost er som kjent det viktigste måltidet i døgnet og jeg vil gjerne dele min favoritt frokost med dere, og nå etter høytiden så er den ekstra god!



Min favorittfrokost er Cottage Cheese med en Yoplay bringebær yougurt, 2 ss av min fabelaktige frokostblanding og noen bringebær og en diger Caffe Latte, og aviser.
Da kan dagen begynne!

Frokost blanding:

Denne frokost blandingen lager jeg etter restene fra julebaking. Jeg tar det jeg har igjen av nøtter, mandler, walnøtter og annet godt som passer og blander inn.
  • 1 ss olje
  • 1 ss brunt sukker
  • 1 ss honning
  • 2 ss vann
  • 4 dl grovhakket blanding av walnøtter, mandler og hasselnøtter
  • 1/2 dl solsikker
  • 1/2 dl linfrø
  • 1 pakke store havregryn
  • Rosiner eller annen tørket frukt etter smak og behag
Jeg tilsetter først olje, brunt sukker og honning og lar det smelte på ikke for sterk varme, medium er passe. Så tilsetter jeg et par ss vann og lar sukkerblandingen koke til den er fri for klumper. 



Så tilsetter jeg nøtteblandingen og havregryn og blander godt. Når det er godt blandet så heller jeg det over i en langpanne og tørker frokostblandingen på varmluft på 50 grader i en times tid med døra på gløtt, det er greit å røre litt i blandingen et par ganger. Etter en time skrur du av varmen og lar frokostblandingen stå i ovnen og kjøle seg ned. Når blandingen er helt kald tilsetter du en pakker rosiner om du liker det eller annen tørket frukt du måtte ha etter julen som finhakkede tørkede aprikoser, dadler, annanas, banan, kokos osv. Ha frokostblandingen over i et tørt glass med lokk. Den står seg i flere uker.


Da er det bare å spise, drikke og nyte!


Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Norges beste eplekake, med rørosrømme.

Deilige kaker og desserter med eple smaker godt - året rundt. Men det er nå de smaker best, når de er i sesong. Det er lov å si at norske ...

De mest populære innleggene