13. september 2012

Grønnsaksuppe Tidlig Høst






 Sommeren er på hell, høsten har så vidt begynt å gjøre seg bemerket, med tempraturer som fort synker om kveldene og vi har kjøligere morgener.

Vi som er så heldig at vi kan høste våre egne økologiske grønnsaker i åkeren. 
Vi fråtser nå.
 Men også i hyllene i butikkene er utvalget på sitt beste nå, av smakfulle  norske grønnsaker som strutter av vitaminer og mineraler, velg de økologiske.









Denne suppen er litt tager hva man haver, og inneholder bare et lite utvalg av hva du kan tilsette. 

Jeg benytter meg det som frister mest i åkeren, nå kommer det nye grønnsaker hver uke.  
Jeg lager en stor gryte,  det mer enn nok, til store og små, både en og to dager.









Begynn med 1,5 liter med god grønnsakskraft. Det kan godt være buljong, eller fond. 
Ha den i en vid stor kjele og tilsett det du vil ha av grønnsaker. 

Her er min oppskrift:


1.5 liter god sterk buljong
3 stk poteter, kuttet i terninger
2 stk gulrøtter, kuttet i terninger
1 stk knutekål, kuttet i terninger
1 stk lite blomkål, i små buketter/biter
2 neper, kuttet i terninger
10 sideskudd med brokkoli
20 stk renset favabønner
3 pølser med mye smak som Chorizo eller Bratwurst







Jeg begynner med å tilsette potetene som trenger lengst koketid.
Så tilsetter jeg gulrøtter, knutekål og neper og lar suppen koke i 10 minutter.


Deretter tilsetter jeg blomkål, brokkoli, favabønner og pølsebiter til slutt som bare trenger et par minutter i gryten så er alt klart.




 






Det smaker ekstra godt med godt brød til denne enkle suppen.
Jeg har fått øynene opp for dette eltefrie brødet som alle blogger om nå om dagen, og det er virkelig noe å anbefale.

 Det er enkelt å lage men det krever planlegging siden du må sette deigen kvelden før du skal spise brødet, siden det skal heve i 12-18 timer på kjøkkenbenken.

 Men, det gjør seg jo selv og det er verdt å vente på!







Her har du oppskriften på mitt "No knead bread" med cheddar


500 gram hvetemel
175 gram god cheddarost eller annen ost med mye smak
1 ts fersk gjær eller 1/2 ts tørket
1 ts havsalt
4.2 dl vann









Bland mel og revet cheddar godt først.

Tilsett tørrgjær i melet. Bruker du fersk blander du den ut i litt av vannet. Så tilsetter du salt og vann.

Deigen skal nå stå å vile på kjøkkenbenken i 12-18 timer. Pakk den godt inn i plastfolie så den beholder fuktigheten. 

Ta så frem et stykke matpapir og strø det med godt med mel. Hell deigen over på papiret og brett deigen en 5-6 ganger. La deigen ligge på bakepapiret og dekk dekk det med et klede. Det skal nå hvile i 2 timer til.

I mellomtiden setter du en støpejernsgryte på rist i ovnen på 240 grader. Du trenger en gryte som tåler høy temperatur. 

Når deigen har hevet ferdig tar du gryten forsiktig ut av ovnen, den er veldig veldig varm. Jeg bruker et par ss med havregryn i bunnen så slipper brødet lettere når det er stekt.

Hell så bare den melete deigen over i gryten.

Sett på lokk og stek den i 30 minutter.

Ta så av lokket og stek den i 15 minutter til.

La den avkjøle seg på rist.










Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Norges beste eplekake, med rørosrømme.

Deilige kaker og desserter med eple smaker godt - året rundt. Men det er nå de smaker best, når de er i sesong. Det er lov å si at norske ...

De mest populære innleggene