25. mars 2014

Grove sunne deilige vafler


Siden vi feirer vaffelens dag i dag så slår jeg et slag for denne grove varianten til Dr. Berit Nordstrand, som har bloggen fravia.no, og som anbefales på det sterkeste.
Med sunne ingredienser, som i denne oppskriften, kan du spise vaffler til hverdags.





Denne oppskriftener benytter jeg av og til når jeg har lyst på ferskt brød men ikke har tid og ork til å kna en deig eller vente på heving. Oppskriften er til to vafler og passer fint til to voksne,  den kan enkelt dobles og den stekes på noen minutter i et vaffeljern.
Den passer supert til rømme og syltetøy, men kler også  alle typer for pålegg da dette ikke e en søt vaffel.


DU TRENGER

1 egg
1 ss smør, smeltet
3 ss havregryn
1 ss hvetemel
3 ss sammalt rug
3 ss byggmel
1 ss lettrømme
1 dl melk


Bland alt og stek to vafler. Det lønner seg å steke de litt lenger en vanlige søte vafler da denne røren er litt mere kompakt og jeg vil gjerne ha mine vaffler sprø.
Nystekte grovbrødvafler med rømme og syltetøy gir helsebringende fiber, vitaminer, mineraler, antioksidanter og sunt melkefett for optimal hukommelse og konsentrasjon.



Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Norges beste eplekake, med rørosrømme.

Deilige kaker og desserter med eple smaker godt - året rundt. Men det er nå de smaker best, når de er i sesong. Det er lov å si at norske ...

De mest populære innleggene