27. august 2012

Matfestivalen Mersmak 2012




Matfestivalen Mersmak i Skien 2012 var en suksess fra A til Å leser jeg i dagens varden, det er det heller ingen tvil om. Festivalsjef i Mersmak, Magne Dyrland, var svært godt fornøyd med både gjennomføringen og oppslutningen på årets festival. Mellom 50.000 og 60.000 mennesker besøkte festivalen på fredag 25. og lørdag 26. August.
Jeg var selvsagt der og sugde til meg atmosfæren, snakket med småprodusenter og ikke minst handlet varer jeg vanligvis ikke finner på supern på hjørnet.


Første stand jeg gikk på var Århus Andelsgård. Århus Andelsgård er for dere som ikke har fått det med dere en økologisk andelsgård på Århus, tre kilometer nord for Skien. Gården produserer økologiske grønnsaker, bær og urter.
Mer innformasjon om Århus finner du her: http://www.arhus.origo.no/





Her er det Gunn Marit som er en av entusiastene bak planene om en ny andelsgård i Porsgrunn, Osebakken Andelsgård. Osebakken Andelsgård planlegger oppstart våren 2013, i samarbeid mellom Osebakken Vel og Borgestad gård, og med god inspirasjon fra Århus Andelsgård. Dette er et helt nytt tilbud som er for hele Grenland.

Se mer på facebook sidene https://www.facebook.com/OsebakkenAndelsgard




Bente Bråthen er matentusiast, styreformann og andelshaver i Århus og Mette Kristensen er foruten å være daglig leder av Frisebrygga Mat & Vinhus i Porsgrunn, en sprudlende matentusiast og også andelshaver på Århus. 




Litt lenger ned i gata fant jeg Bakke Gårdsbakeri


 


 
som holder til i Simonstranda, på komunegrensa mellom Modum og Sigdal. Hovedproduksjonen på gården er melk og kjøttprodukter. I tillegg drives det med nisjeproduksjon av flatbrød, sigdalskling og julekaker. 
Andre produkter er gelèer og syltetøy, produsert på skogsbær og gårdens egen usprøyta bær og frukter. De produserer også hjemmelagd spekepølse produsert av eget storfeslakt. 





Jeg falt for gele i forskjellige smaker og disse fantastiske knekkebrødene med økologisk svedjerug og speltkli med smak av urter og havsalt.

Kan virkelig anbefales!

For mer informasjon:  www.eventyrsmak.no



Atter en lekker stand
 



Oliven i alle typer og smaker!







Fjell Telemark med egen grill og kafe







Slow Food Telemark hadde stand med informasjon om deres virksomhet og programmet for 2012. 
Mer innformasjon på www.slowfoodtelemark.org







Tom Gulliksen var konfransier i år, som alle andre år, og er alltid like hyggelig å høre på.




Linnea Finnskogen lager fantastiske



bærsiruper av skogs- og hagebær.




Jeg valgte meg disse tre med tanke på deilige oster, desserter, kaker, viltstek, iskrem, smoothies og sikkert mye mye mer :)

Her finner du mer informasjon: www.linnea-finnskogen.no







Cateringfirma i Skien

Giuseppe Giusti




 er et selskap i Italia som startet i 1598 med å produsere balsamicoeddik og oljer i Modeno. Nå feirer de selskapets fjerde århundre og de har produsert balsamicoeddik i samme hus siden 1605. Topp kvalitets druer, naturlig gjæring og lang lagring gir denne fantastiske balsamiceddiken smak til Nord Italias kjøkken og nå også våre. 
Jeg valge meg en med fikensmak og en med smak av trøfler samt flere gode olivenoljer.








Hjemmelaga flatbrød fra Morgedal







Honning fra Telemark







Klingeling med sine kanongode Kling og flatbrød holder til på osebakken i Porsgrunn. Her representert med mannen men det er så vidt jeg vet Gunn Marit som driver dette firmaet men god hjelp av familien når det stormer som verst. 

Mer informasjon: www.klingeling.biz




Dette ble alt i alt en riktig hyggelig lørdag formiddag!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Flott!

Anonym sa...

Så flott Eva, fine minner fra en fantastik Mersmak festival i år

Evas kjøkken sa...

Tusen takk for fine ord, gleder meg til en lang ettersommer på Århus Andelsgård, med grønnsaker som bare strutter av næring og smak!!

Og en trivelig oppstart og planlegging av Borgestad Andelsgård 2013!!!

Norges beste eplekake, med rørosrømme.

Deilige kaker og desserter med eple smaker godt - året rundt. Men det er nå de smaker best, når de er i sesong. Det er lov å si at norske ...

De mest populære innleggene